| 
 

Accessibility Tools

Breadcrumb

 

4th Emerging Scholars Symposium on Oral, Digital and Public History

 

Friday, March 31, from 9am to 5pm

The COHDS Annual Symposium on Oral, Digital and Public History offers an opportunity for emerging scholars to present work at any stage, to exchange ideas, and to connect with other researchers and creators. Graduate students in fields such as oral history, museum studies, education, documentary filmmaking, memory studies, new media art, sociology and anthropology, will present their projects in oral, digital, and public history.
 

S C H E D U L E  H O R A I R E

Morning | Matin

9:00-9:20  Coffee and Registration | Café et inscription

9:20-9:30  Welcome | Mot de bienvenue

9:30-10:35  Migration Stories

Arianna Garcia-Fialdini | PhD student, Art Education, Concordia
Inter Intra: Artful Experiences of Community Art Education and Migration

Eugénia Reznik | Étudiante au doctorat, Études et pratiques des arts, UQÀM
Transmettre un récit du déracinement

Kelly Norah Drukker | PhD student, Humanities, Concordia
“Normal Exceptions”: A Portrait of a Mother and Her Daughter in Montreal in the Early 1930s

10:35-10:50  Break | Pause

10:50-11:55  Écouter autrement

Cynthia Noury | Étudiante au doctorat, Communication, UQÀM
Rencontre(s) — Retour sur l’élaboration d’une manœuvre radiophonique en direct médiatisant le phénomène de la rencontre à travers la pratique de l’entrevue de rue

Pohanna Pyne Feinberg | PhD student, Art Education, Concordia
Walking With While Listening To

Véro Leduc | Chercheure postdoctorale au Community + Differential Mobilities Cluster, Concordia
Histoires signées et digitalité

Lunch | Dîner

12:00-13:00  Catered lunch and screening | Dîner de traiteur et projection

Extrait de It Fell on Deaf Ears | C’est tombé dans l’oreille d’une Sourde
A film by | Un film de Véro Leduc

Afternoon | Après-midi

13:00-13:50  Keynote | Conférence

Sara Kendall | Assistant Director, Kite's Nest: A Center for Liberatory Education; M.A. student, INDI, Concordia
Pedagogies for a More Just City

13:50-14:05  Break | Pause

14:05-14:15  Award for Excellence in Oral History | Prix d’excellence en histoire orale

14:15-15:20  L’histoire orale au musée

Anne Castelas | Diplômée de la maîtrise en muséologie, UQÀM
La mémoire muséale à travers le témoignage des muséologues québécois, 1960-1990

Louise Brunet, Lise-Marie Chiret et Marie Jean | Étudiantes à la maîtrise, Muséologie, UQÀM
L’histoire orale au musée : enjeux et possibilités

Seonjeong Yi | M.A. student, Art Education, Concordia
Let Their Story Guide Your Learning: Oral History as a Core for Learning About “Comfort Women”

15:20-15:35  Break | Pause

15:35-16:40  Uncovering New Voices

Sonya Ocampo-Gooding | M.A. graduate, Specialized Individual Program, Concordia
Voices of the Sheela‐na‐gig

Christine Chisholm | PhD student, History, Carleton University
Thalidomiders, Oral History, and a Big Methodological Labyrinth of Questions

Lea Kabiljo | PhD student, Art Education, Concordia
Twinkle's (Other) Story

16:40-16:50  Closing remarks | Mot de la fin

 

O R G A N I S I N G   C O M M I T T E E

Emma Harake, MA Student, Art Education Department, Concordia University
Leila Qashu, Banting Postdoctoral Fellow, COHDS, Concordia University
Leslie Touré Kapo, Représentant étudiant au CHORN, Candidat au doctorat en Études Urbaines, VESPA x PLURADICAL, INRS – UCS
Marie-Anne Gagnon, Directrice adjointe par intérim du CHORN, Université Concordia

 

P R E S E N T E R   B I O G R A P H I E S

Arianna Garcia-Fialdini
Arianna Garcia-Fialdini is a visual artist working with paint and print media on issues raising awareness of gender violence and social change. Her artistic goal is currently concentrating on story telling in the form of portraits and large scaled murals that humanize and represent socio-political experiences. Born in Mexico City, she holds a BFA degree from Concordia University (2005) in Painting and Drawing and Art Education (2010). She completed MFA studies at Burren College of Art, Ireland (2012). Currently a PhD candidate in Art Education, Concordia University, she has exhibited in Mexico, Canada, the UK, the US, and Ireland.

Eugénia Reznik
Artiste en arts visuels, Eugénia Reznik poursuit ses études au doctorat en études et pratiques des arts à l’Université du Québec à Montréal. Sa recherche est centrée sur les questions du déracinement, de la transmission de la mémoire et de l’oubli. Son travail s’appuie sur la récolte, l’analyse et la mise en espace des témoignages et résulte en installations en galerie ou espace public qui intègrent les média d’enregistrement, le dessin, la peinture, ou l’écriture.

Kelly Norah Drukker
Kelly Norah Drukker is a second-year doctoral student in Concordia University’s Humanities PhD Program. Her research interests include tracing the ways in which emigration stories are passed down and preserved in Irish-Canadian families in Montreal, and integrating oral history narratives into works of literary non-fiction. Kelly completed her MA in Creative Writing at Concordia University in 2013. Her award-winning poetry collection, Small Fires, was published by McGill-Queens University Press in 2016.

Cynthia Noury
Cynthia Noury poursuit un doctorat conjoint en communication profil recherche-création à l’UQAM. Elle collabore notamment aux activités du Laboratoire sur les récits du soi mobile et du Catalyseur d’imaginaires urbain de l’Université de Montréal, ainsi qu’à l’élaboration d’outils de formation sur la conduite responsable en recherche-création. Ses champs de recherche et d’expérimentation incluent l’élaboration de pratiques d’entrevue médiatique alternatives, les pratiques relationnelles et la création radiophonique.

Pohanna Pyne Feinberg
Pohanna Pyne Feinberg is an artist-educator. Her work is generated by curiosity, the extraordinary in the ordinary, textures of impermanence, the resonance of collective memory, and acts of compassion. Her art practice takes the form of community co-creations, participatory audio walks, mixed media installations, and walk-based collaborations with the environment. In 2011, she received a Masters degree in Art History from Concordia University and she is currently a doctoral candidate in Art Education. - www.dripdrop.ca

Véro Leduc
Artist, activist and community organizer, Vero Leduc is a postdoctoral fellow at the Community + Cluster Differential Mobility (CDMC) research lab, held at the Milieux Institute for Arts, Culture and Technology at Concordia University. Her projects and practices take form through research-creation and critical, feminist, queer, intersectional, crip and Deaf perspectives. She recently produced C’est tombé dans l’oreille d’une Sourde (It fell on Deaf ears): a first digital graphic novel in Quebec Sign Language (LSQ).

Anne Castelas
Anne Castelas est diplômée de la maîtrise en muséologie à l’Université du Québec à Montréal. En 2012, elle commence une maîtrise en « industries créatives : médias, Web et arts » à Paris VIII et soutient un mémoire de première année sur « Les musées parisiens et leurs rapports aux publics à travers les expositions temporaires ». À partir de cette recherche à caractère sociologique et de l’intérêt qu’elle développe pour les entrevues et l’histoire orale, elle produit un deuxième mémoire intitulé « Six muséologues québécois, agents de transformation de la muséologie de l’histoire à Montréal et Québec, 1960-1990 » (sous la direction de Raymond Montpetit) à l’Université du Québec à Montréal. Aujourd’hui elle est muséologue et chercheure affiliée au Centre d’histoire orale et de récits numérisés de l’Université Concordia.

Louise Brunet
Étudiante en première année de maîtrise en muséologie à l'Université du Québec à Montréal, Louise Brunet est titulaire d'une licence de Droit et d'Histoire de l'art. En outre, elle poursuit actuellement une recherche concernant les problématiques liées à la conservation, la préservation et la diffusion de l'art éphémère urbain en établissent un storytelling numérique.

Lise-Marie Chiret
Fascinée par l’univers des musées depuis de nombreuses années et particulièrement par celui de l’exposition, Lise-Marie Chiret débute des études en 2012, à l’Université du Québec à Montréal (UQAM) dans la perspective de devenir scénographe. Après une mineure en Histoire de l’art, un baccalauréat en design de l’environnement et aujourd’hui une maîtrise en muséologie, son parcours témoigne d’une démarche pluridisciplinaire, entre la théorie et la pratique.

Marie Jean
Passionnée par le domaine de la culture et des arts, c’est après une première maîtrise obtenue à Lille (France) en gestion de projets culturels que Marie Jean se tourne vers le programme de muséologie de l'Université du Québec à Montréal pour professionnaliser son cursus scolaire et se tourner vers la pédagogie en milieu muséal.

Seonjeong Yi
Seonjeong Yi received her first Master’s degree in Art Education (M.Ed) in Visual Cultural Art Education focused on early childhood and is currently pursuing her second Master’s degree (M.A) in Art Education at Concordia University. She is working as a research assistant, teaching assistant, and a community art educator for senior Korean immigrants. For her thesis project, she developed an educational program for the Heeum Museum of Military Sexual Slavery by Japan.

Sonya Ocampo-Gooding
Sonya Ocampo-Gooding is an art historian specializing in Irish Art and spirituality. Sonya was born in Cali, Colombia and obtained a B.F.A. (Art History) and M.A. (Specialized Individual Program) at Concordia University. Sonya is presently a community affiliate at the Centre for Oral History and Digital Storytelling at Concordia University. She has spoken at conferences in Belfast, Ottawa and Montreal and published several articles concerning Irish art.

Christine Chisholm
Born and raised in Germany, Christine Chisholm is a third year PhD student in the History Department at Carleton University. She holds an Honours Bachelor Degree (2012) in History with a Subsidiary in Political Science from St. Francis Xavier University. Her Master of Arts degree in History was subsequently awarded by Carleton University in 2013. Her current PhD research focuses on the lived experiences of Canadian thalidomiders, with a special focus on reproductive choices and familial environments.

Lea Kabiljo
Lea Kabiljo is currently pursuing a PhD degree at Concordia University, where she is also working as part time faculty in art education. She was high school art teacher for number of years, as well as the executive director of LOVE- Leave Out Violence, a leading non-profit organization in violence prevention programs. She is interested in oral history, socially engaged art and participatory art practices.

Click here to register.

Address: 

LB-1019, 1400 de Maisonneuve West, Montreal, QC


 

Concordia University